Alla inlägg under oktober 2010

Av Nathalie Bergkvist - 22 oktober 2010 12:57

  

(bild från förra årets vinter hemma)

skulle ut & fodra hästarna, blev otroligt chockad när jag såg att det var kritvitt ute, det hade snöat här, typiskt x) men litte mysigt ändå. Jag har nu ridit unghästarna i ridhuset & det gick bra, samt mockat sex boxar, kände efter första greptaget att jag hade ont i axlarna, litte vi skuldrorna ungefär, men mest ont i den högra. Så då valde jag att ta det litte mer försiktigt & så ska jag ta de andr 5 kvarstående boxarna efter lunch samt torva & spåna åt de 3 hästar som inte fick ngt igår. Sen ska jag ut på en tur med Cocktail med alla vinterkläder jag äger & har x) Samt ska jag fixa med tävlingsskåpet.

Men nu är det lunch & på menyn idag är det sprödbakad torsk, makaroner & ketchup x) ska nog dricka litte te för att få opp värmen oxå..


*Over And Out*

Av Nathalie Bergkvist - 21 oktober 2010 13:27

   

Dagen började som vanligt med att gå opp vid 7 & ut & fodra hästarna, sen så när de äter så går jag in & käkar frukost. Sen på med utetäckena & släppa ut hästarna i hagen. Tar ca 40 minuter x) Sen är det bara att börja mocka de 11 boxarna, ska även idag spåna & torva till 5 av hästarna då 6 av de fick nytt strö igår. Sen vi klockan 10 kom Irons hovslagare så nu har han nya fina skor:) travskor runt om, tvärtå fram & vanliga travskor bak. Jag använder travskor på mina hästar då jag föredrar att ga lätta skor på dem. Sen tycker jag inte att ridskor & travskor slits så mkt olika ändå + att travskorna är mkt lättare än ridskor.

Sen under hans skoning så red jag 3-åringarna, Lilla Stot red jag i ridhuset & Romelus red jag en vända på traktorvägen. Lilla Stot må hoppa som en gud, men Romelus, hade jag pengarna, & tiden så skulle jag lätt köpa honom, för här snackar vi om en häst med stor potential för dressyr.

Sen vid tolv var det att släppa ut Iron i hagen & sen fodra hästarna & byta plats på tävlingshästarna.

Så nu äter jg lunch, fiskbullar & potatis:D & dricker även te(Forest Fruit)

Efter lunchen ska jag mocka klart 2 boxar som jag inte han med på fm & sen ska jag ut & rida Ventoux, på en liten skrittrunda på ca 60 minuter, på med fleecetäcket runt benen för här är det KALLT:s. Sen när han är riden så ska jag fixa med tävlingsskåpet & sen rida Rolex ute på ängarna i ca 30 min lugn galopp. Sen är nog klockan såpass mkt att det är dags att fodra em & ta in hästarna.

& sen slutar jag för dagen:) Då blir det att rida Iron, sen in & duscha för att ta bilen å sticka å handla:p Sen så ska jag nog faktiskt städa min lgh, för den ser förjävlig ur rent sagt x)


*Let Your Self Succeed*

Av Nathalie Bergkvist - 20 oktober 2010 20:49

  

Nyss varit ute & gått med Iron, tog en liten promenad & ledde honom i grimma å grimskaft i ca 20 min, då han blev vaccinerad igår, man ska ju ta det lugnt med hästar då, man kan rida men de får inte bli allt för ansträngda, men jag väljer att ta det för lugnt med honom, så att man inte sitter och rider & känner att det är ngt man verkligen behöver rida igenom men inte kan riktigt ordentligt pga vaccinationen. Så han fick bli mkt ompysslad innan & sen käka gräs, eller han gick som han tyckte & åt var 5 sekund x)


Shit vad tråkigt att man inte får stalla opp sina hästar längre under tävlingar, daguppstallning är det jag pratar om, tror det är annorlunda under meeting. Men iaf så är det tydligen så att hästar inte ska få i sig dopingmedel från andra hästar som stått i boxen. Men vem dopar en häst på lokal tävling? Den är det då mkt synd om, om den är så desperat & dopar sin häst med ex lugnande eller uppiggande mm på en lokal tävling. Hur ska nu klubbarna kunna tjäna extra pengar på att folk som inte kan ha sina hästar så långe i transporten? & de ryttare som har dessa problem med sina hästar, de kommer bara att kanske starta en klass för att det inte finns box/ spilta att hyra, & det förlorar ju klubben oxå på. Nej det är litte löjligt tycker jag denna nya regel från Jordbruksvärket.

Men jag tror att klubbar kunde få hyra ut plats om de sen städar ur boxarna å 

desinficera

boxarn med Virkon S, & hur dyrt är inte det på en skala?

Nej, ridsporten får nya regler hela tiden, det börjar bli litte svårt att hänga med snart.


*The Only Way To The Stars, Is By Practice Hard Every Day, Then You Will Succeed*

Av Nathalie Bergkvist - 20 oktober 2010 17:02

  

Ja det var ett tag sen jag skrev här, men jag har inte haft orken. Men kan sammanfatta mig litte kort om vad som hänt: Tränat Iron en med massa framsteg inom dressyren & hoppningen. Sen så har jag varit hemma & ridit för min tränare Dan "Danne" Aspégren, det har jag inte gjort sen jag flyttade till Sigtuna & det gick kanon, sen så tävlade jag Mozart på lördagen & blev placerad 3a på 66 %, trodde inte det var sant när de ropade in mig på prisutdelningen, detta var en dressyrtävling programmet LB:0 med 11 startande, & han är bara 5 så detta var vår första placering :'). Så stolt:) Sen i andra klassen som var en klass på 20 startande så blev vi delad 7a med även här 66%. På söndagen så fick han hoppa litte, det högsta räcket låg på 1 meter, & han tyckte det var jättkul verkligen, inge tittig eller något, det var nästan bara att styra.

Ja, det är vad jag har gjort på senaste tiden:)


*Jag Kan, Jag Vill*

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards